دیروز به تماشای ممنتو( اثری از نولان) گذشت و امروز هم به غرق شدن همراه دوری در اقیانوس و پیدا شدن گذشت( انیمیشن finding dory) . توجهم بیشتر و بیشتر به حافظه  و فراموشی جلب شد. اینکه ممکن است اصلا آدمی فراموش کند فراموش کردن را ؟ یا فراموش کند به یاد آوردن را؟ حافظه ی خوب اصلا چیز خوبی نیست سباستین . گوش میدهی جانم؟  این روزها بیشتر و بیشتر سعی میکنم فراموش کنم رفتارها و حرف ها را ولی شب که میشود این غروب لعنتی که میرسد انگار خروار خروار خاطره و حرف و نقل و فکر بیاید آوار شود در این مغز من. خروار خروار خاک را دیده ای با کامیون خالی میکنند و اگر یک تنگ ماهی کوچک آن زیر باشد چگونه دفن میشود. به همان سان .خروار خروار فکر را خالی میکنند و ماهی قرمز کوچک ذهن مرا دفن می کنند. این فکرها فکرهای خوبی نیست. این فکرهای تنفر می زاید از این آدمیان.  

فصل دوم:

قرن بیست و یکم . هه مسخره است خیلی خیلی مسخره است. گذشت این همه ساز از تمدن و پیشرفت در همه زمینه ها هنوز هم باید آمار گرسنگی این همه بالا باشد؟


فصل سوم:

کتاب پشت کتاب . فیلم پشت فیلم . انداختن خودم میان متفاوت ترین ادم ها تا بیشتر بشناسم بیشتر ببینم بیشتر بشنومم هر آن چیز که اندکی بوی حقیقت بدهد. دروغ نباشد . سرگرمی نباشد. از سر وا کردن نباشد. میگویند فلسفه نخوان بحث فلسفی راه نیانداز حوصله نداریم. می گویند اخر خل میشوی. میشود نگویید یا کمتر بگویید اینها را .

فصل چهارم:

ریاضی، فیزیک، زیست ، فلسفه یا هر کوفت دیگری که در شاخه علم میگنجد داری به یک سمتی میرود. ینی شما یک قطره اب را تصور کن اسمش را میگذاریم علم وقتی میچکد به سمت های متفاوتی پخش میشود .حال اگر زمین شیب دار باشد به سمت شیب جاری میشود . من میگویم این علم در سراشیبی حقیقت قرار دارد. اما اگر دانشمندان احمقی پیدا شوند که سعی در طی مسیر در خلاف جهت شیب داشته باشند آن وقت باید دید برآنید نیرو به کدامین سمت است.

فصل پنجم:

آنچه که همه از همه چیز میفهمیم تنها یک سری تغییرات مواد شیمیایی در بدنمان است. حالا 7میلیارد ادم ایا ممکن است درک واحدی از یک معقوله داشته باشند ؟ خیر. پس چه چیز را میتوان به طور مطلق حقیقت خواند؟ اگر حقیقت یکتا نباشد پس به ناچار دارای اشکالی است که قطعا یکدیگر را نقض میکنند و این خلاف ذات حقیقت است. 

فصل ششم:

باید دید. باید شنید. باید خواند. بیشتر و بیشتر و بیشتر ....... باید پیدا کنم چگونه درست اندیشیدن را.. چیزی که نه در مدرسه اموختم و نه در دانشگاه حتی ذره ای میتوان یافتش. باید جای دیگری باشد.