- مهسا ماکارونی فر
- چهارشنبه ۲۳ اسفند ۹۶
- ۲۰:۰۵
- ۰ نظر
در باب حکمت:
-معنی حکمت الهی این است که فعلش غایت دارد نه خودش و حکمت هرمخلوق غایتی است نهفته در نهاد خود آن مخلوق و خداوند او را به سوی غایت ذاتی خویش میراند.
و حکیم بودن خدا به معنی ایجاد بهترین نظام برای رسیدن موجودات به غایات نهایی آهاست و نه به معنی فراهم کردن بهترین وسیله برای خروج خودش از نقص به کمال.
( ای مهسا، پس هدف عبادت خدا نیست ، هدف عبد شدن توست . آن چنان عبدی که چنین خدایی را سزاوار است)
در باب عدل:
- اگر در جامعه برخی نابرابری ها است ، اگ برخی منعم اند و کشتی کشتی نعمت در اختیار دارند و برخی مفلس و با دریا دریا محنت دست به گریبان اند این قضای الهی نیست که مسئول آن است. بلکه این انسان آزاد و مختار و مسئول است که مسئول این نابرابری ها است.
( ای مهسا، قوی تر باش و مسئولیت پذیر تر )
جهان بینی توحیدی-مرتضی مطهری